Sırbistan'da öğrenciler Novi Sad'ta büyük bir miting gerçekleştirdi
Sırbistan'da öğrenciler Novi Sad'ta büyük bir miting gerçekleştirdi
Novi Sad'daki öğrenci toplantısı, 23 Mayıs'ta Belgrad'daki Slavija Meydanı'nda düzenlenen büyük mitingin ardından ablukadaki öğrenciler tarafından organize edilen ilk büyük protesto oldu ve "Durmadık. Devam ediyoruz" sloganıyla duyuruldu.
Cumartesi günü Novi Sad'ta binlerce kişi bir protesto gösterisinde bir araya geldi. Gösteri, vatandaşlara seçim koşullarını ve kurumları değiştirmek için siyasi mücadeleye katılma çağrısıyla sona erdi. Yerel ve bölgesel medyada yer alan haberlere göre, katılımcılar "öğrencilerin pes etmediğini" ve yaz boyunca destek ağlarını tüm Sırbistan'a yayacaklarını ifade etti.
Öğrenciler tarafından düzenlenen toplantıda seçim koşulları, polis, yargı ve medyanın durumu ile vatandaşların kurumlara olan güvensizliği ele alındı.
Konuşmacılardan biri olan "Kula Belediyesi Gençlik Sesleri" aktivisti Katarina Perović, "Sırbistan, Sırp İlerleme Partisi değildir. Sırbistan, Aleksandar Vučić değildir. Sırbistan, burada bulunan hepimiziz" dedi.
Fen-Edebiyat Fakültesi profesörü Sanja Belić, oy satın alma ve şantajın iktidarın en güçlü silahlarından biri olduğunu belirterek vatandaşları sandığa gitmeye ve "bu koşullarda bile zafer kazanmaya" çağırdı.
Hukuk Fakültesi öğrencisi Mateja Magda, N1 televizyonuna yaptığı açıklamada, Novi Sad'ın "her şeyin başladığı yer" olduğunu söyleyerek Novi Sad tren istasyonundaki trajediye atıfta bulundu. Ayrıca, öğrenci hareketine desteği yaygınlaştırmak amacıyla "kapı kapı" ve "her köye bir öğrenci" yaz kampanyalarını duyurdu.
Ünlü Sırp basketbolcu ve EuroLeague Başkanı Dejan Bodiroga ile Belgrad Üniversitesi Rektörü Vladan Đokić de protestoda hazır bulunanlar arasındaydı.
Yerel medya, protestonun olaysız geçtiğini ve vatandaşların daha önce öğrenciler tarafından güvenlik gerekçesiyle duyurulduğu üzere hava kararmadan dağılmaya başladığını bildirdi.
Ne organizatörler ne de medya kesin katılımcı sayısını açıklamadı. Sırbistan Cumhurbaşkanı Vučić ise protestoda yaklaşık 3.300 kişi bulunduğunu belirtti.
Novi Sad'daki öğrenci toplantısı, 23 Mayıs'ta Belgrad'daki Slavija Meydanı'nda düzenlenen büyük mitingin ardından ablukadaki öğrenciler tarafından organize edilen ilk büyük protesto oldu ve "Durmadık. Devam ediyoruz" sloganıyla duyuruldu.
Bu eylemler, 1 Kasım 2024'te Novi Sad tren istasyonunda 16 kişinin hayatını kaybettiği çatı çökmesinin ardından düzenlenen aylardır süren protesto ve eylemlerin devamı niteliğinde. Göstericiler yetkililerden siyasi ve cezai sorumluluk talep ediyor.
Bu süreçte öğrenci hareketi, erken parlamenter seçim talebi, seçim koşullarının değiştirilmesi ve hukukun üstünlüğünün yeniden tesisi için kurumlara baskı yapılmasına odaklanan daha geniş bir harekete dönüştü.
Sırbistan yetkilileri öğrencilere yönelik ciddi suçlamalarda bulundu. Vučić, 27 Haziran'da Belgrad'da iktidardaki Sırp İlerleme Partisi toplantısında seçimler ve başbakan adayı olup olmayacağı hakkında konuşacağını belirtti.
Vučić, "bir seçimin" ekim veya kasım ayında yapılacağını söyledi ancak bunun parlamenter mi yoksa cumhurbaşkanlığı seçimi mi olduğunu netleştirmedi.
Vatandaşları Belgrad'daki toplantıya davet eden Vučić, ne düşündüklerini duymak istediğini belirtti. Toplantının "kimseye karşı" değil, "bizim Sırbistan'ımız için" düzenleneceğini söyledi.
Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.